مراكش مراكش .

مراكش

جغرافياي طبيعي

مراكش در دورترين قسمت شمال غربي قاره آفريقا واقع شده‌است. از شمال به درياي مديترانه و جبل الطارق (۴۶۸ كيلومتر) و از غرب به اقيانوس اطلس (۲۷۰۰ كيلومتر) منتهي مي‌شود. اين كشور از شرق با الجزاير (۱۵۵۹ كيلومتر) و از جنوب با سرزمين مورد اختلاف صحراي غربي (۴۴۳ كيلومتر) هم‌مرز است. بر اساس نظر دولت و مردم مراكش كه صحراي غربي را به‌طور تاريخي از آن خود مي‌دانند، اين كشور در جنوب با موريتاني هم‌مرز مي‌گردد.

شايان ذكر است دو شهر سبته و مليلا كه مشرف بر درياي مديترانه هستند در حاكميت ۵ قرني اسپانيا قرار دارند و از نظر دولت مراكش اين دوشهر و چند جزيره كوچك ديگر متعلق به آنها است اما اسپانيا اين سرزمينها را اسپانيايي مي‌داند كه در اين صورت ۳/۶ كيلومتر به خاطر شهر سبته و ۶/۹ كيلومتر به خاطر شهر مليلا مرز زميني با اسپانيا وجود دارد.

بطور كلي مراكش داراي آب و هوايي معتدل و باراني است. اين كشور در مناطق شمالي تحت تأثير آب و هواي مديترانه‌اي و در مناطق غربي و شمال غرب متأثر از آّب و هواي اقيانوس اطلس است. در مناطق داخلي، مراكش داراي آب و هواي قاره‌اي بوده و در رشته كوه‌هاي اطلس بارش برف و باران بيشتر مي‌شود. مناطق جنوبي داراي آب و هواي گرم و بياباني است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۰۰:۱۱ توسط:مهدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :